Master in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Bij het succesvol vervolledigen van het programma, beschikken de afgestudeerden over de volgende leerresultaten:


1.  Competent in één of meer wetenschappelijke disciplines

De afgestudeerde:

1. beschikt over gevorderde kennis en inzichten in bouwmechanica, bouwmaterialen, bouwtechnologie, geotechniek, en ofwel gebouwentechniek of structurele ingenieurskunde of waterbouwkunde.

2. is in staat om de structuur en coherentie en de onderlinge samenhang van de specifieke disciplines te identificeren; is in staat om kennis en vaardigheden verkregen in de bovengenoemde disciplines te integreren en toe te passen in een complexe real-life context.


2.  Bekwaam in onderzoek

De afgestudeerde:

3. kan een complex bouwkundig probleem omzetten in specifieke onderzoeksdoelen, kunnen een onderzoeksplan opstellen, kan de verschillende stappen van het onderzoeksproces om grensverleggende kennis te vergaren duiden: kritische analyse, formuleren van de probleemstelling, actieplan, uitvoeringsplan en synthese.

4. kan het onderzoeksplan uitvoeren en de onderzoeksresultaten uitvoeren, analyseren en kritisch evalueren.


3.  Bekwaam in ontwerpen

De afgestudeerde:

5. kan complexe uitdagingen van de bouwomgeving analyseren en herformuleren in probleemstellingen, kan bestaande informatie integreren, kan uitvoerbare alternatieven verkennen en kan goede keuzes maken tijdens het creatieve ontwerpproces.

6. draagt met zijn eigen vakkennis en vaardigheden bij tot multidisciplinaire ontwerpgroepen, met als doel om het ontwerp te optimalizeren, in samenwerking met andere specialisten zoals architecten, geologen, archeologen...


4.  Wetenschappelijke benadering

De afgestudeerde:

7. neemt een kritische benadering aan en houdt rekening met huidige debatten en nieuwe ontwikkelingen en theorieën in het veld van civiele en waterbouwkunde of bouwfysica en bouwakoestiek.

8. kan gevorderde conceptuele en/of wiskundige modellen, inclusief het geschikte materiaalmodel, juiste randvoorwaarden en acceptabele vereenvoudigingen die nodig zijn voor een toepassing, evalueren en selecteren.

9. kan zelfstandig bestaande kennis vergaren en synthetiseren gebruik makend van verschillende bronnen zoals gegevensbanken, wetenschappelijke literatuur, internet...


5.  Intellectuele basisvaardigheden

De afgestudeerde:

10. beschikt over een kritische attitude ten opzichte van toepassingsmethodes en resultaten in de dagelijkse bouwkundige praktijk. Hij/zij is in staat om de grootteorde van het invoeren van parameters en de berekende uitvoer te evalueren. Hij/zij kan onderliggende veronderstellingen in de wiskundige benadering evalueren.


6.  Geschikt om samen te werken en te communiceren
De afgestudeerde:

11. kan over onderzoek en projectresultaten schriftelijk en mondeling rapporteren tegenover experts, medestudenten, leken, in het Nederlands en in een tweede taal.

12. kan samenwerken aan projecten in een (multidisciplaire) groep, kan projecten beheren, geeft blijk van verantwoordelijkheid en tijdsbeheer en documenteert de vooruitgang van het project en de resultaten.

13. kan zelfstandig werken.


7.  Rekening houden met de sociale en maatschappelijke context

De afgestudeerde:

14. is zich bewust van en houdt rekening met de impact van gebouwen en civiele constructies op het milieu en de maatschappij, met de gebouwde omgeving als cultureel erfgoed, met de belangrijkheid van de bouwindustrie voor de lokale economie, met wettelijke voorschriften, etc.

15. kan, in lijn met het huidige debat, de langetermijnimpact van bouwkundige tussenkomsten op bouw-, omgeving- en landsniveau percipiëren, houdt rekening met de duurzaamheid, visuele impact, veerkracht, klimaatsverandering, ethiek, etc.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Bouwkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_ Bouwkunde-2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Bouwkunde.pdf
Bestand PDF document COBRA-report_MA_Civil Engineering.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: